Image courtesy: teachpalestine.org
Ressurser
Bakgrunnsinformasjon
Kontekst om okkupasjonen
- Om FN-dagen for solidaritet med det palestinske folket (fn.no)
- Bakgrunnsinformasjon om konflikt mellom Israel og Palestina fra FN
Bøker
Bøker yngre barn
- Baba, what does my name mean? - Rifk Ebeid
- (Finnes ikke i salg i norske butikker, men den er mulig å bestille for bibliotek via biblioteksentralen, ta kontakt med ditt bibliotek og be dem om å ta den inn)
- These olive trees - a Palestinian Family´s story
- We are Palestinian - A celebration of culture and tradition - Reem Kassis og Noha Eilouti
Bøker eldre barn
- Fotnoter i Gaza - Joe Sacco
- Tegneserieroman: Historien om de 111 palestinerne som ble drept i Rafah på Gaza-stripen i 1956, er en fotnote i en lang historie om vold og overgrep. I sitt forsøk på å finne ut hva som egentlig skjedde deltar Joe Sacco i dagliglivet til menneskene som bor i Rafah. Han forsøker å bli kjent med byens fortid og nåtid. Sacco er journalist og tegneseriekunstner. Omtalen er utarbeidet av Biblioteksentralen.
Filmer
Filmer yngre barn
- I am from Palestine - kortfilm (engelsk) - (hele ligger tilgjengelig på Youtube)
Filmer eldre barn
- Tårnet (9 årsgrense) - animasjonsfilm om palestinske flyktnigner i Libanon -
- (Kan lånes som dvd fra Deichman, se også undervisningsopplegg tilknyttet filmen fra FN-sambandet)
- To barn pr. dag - Dokumentar om palestinske barn som fengsles av Israel (16 årsgrense)
- (tilgjengelig gratis på aftenposten)
- Idol - Filmen skildrer oppveksten på Gazastripen med både gleder og sorger. Og med fantastisk musikk! Vi møter 10 år gamle Mohammad og hans 12-år gamle søster Nour, som har et sterkt bånd både som søsken og gjennom en felles lidenskap til musikk. De innser begge at Mohammad er et fantastisk sangtalent. Som mange ungdommer drømmer Mohammad om å bli en stjerne, og utrolig nok klarer han å rømme fra Gaza og til en audition av det populære talentshowet arabiske ''Idol'' i Kairo.
- (tilgjengelig gratis gjennom Filmoteket)
Ferdige undervisningsopplegg
8-10 trinn - undervisningsopplegg fra FN-sambandet
- Film fra Sør og FN-sambandet har for skoleåret 2023/2024 gleden av å tilby ungdomstrinnet et tverrfaglig undervisningsopplegg til filmen Tårnet (2018). Filmen er en varm fortelling om Wardi, en elleve år gammel jente som er fjerde generasjons flyktning fra Palestina. FN-film fra Sør tilbyr elevene filmopplevelser som åpner elevenes blikk mot verden. Opplegget er gratis og gjelder for FN-skoler.
4-7 trinn og 8 trinn - vgs - Live skoletime med tema krig i byer (Røde Kors)
Live skoletime har til hensikt å informere og kommunisere med barn og unge om vanskelige temaer som krig og konflikt. Mens kriger tidligere ble utkjempet på slagmarken, i stor grad adskilt fra sivilbefolkningen, ser vi at dagens kriger også utkjempes der folk bor; i bysentrum og boligområder. Det medfører store sivile skader, og utfordrer krigens folkerett.
I Live skoletime møter elevene lærere, eksperter og øyenvitner, og deltar selv i oppgaver og ved å stille spørsmål. Tematikken berører flere kompetansemål i samfunnsfag og samfunnskunnskap, og ikke minst det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Ved å snakke om den vanskelige tematikken ønsker vi også å bidra til livsmestring og bedre psykisk helse for elevene. Info og påmelding: https://www.rodekors.no/tilbudene/skole/aktuelt-for-skole/2023/live_skoletime/
Min stemme (Kunnskapsdepartementet)
Min stemme er et nettsted med læringsressurser fra barneskoletrinn og helt opp til videregående, med søkelys på demokrati, medborgerskap og deltakelse. På Min stemme finner du ressurser og undervisningsopplegg tilpasset fag, tema, trinn og kompetansemål.
- Diskusjonsoppgave om Palestina (8 trinn til VG3)
- Oppgave om muren på Vestbredden (VG1/VG2)
- Barns rettigheter (1-7. trinn)
- Solidaritet og medvirkning (1-7 trinn)
Solidaritetsmarkering for barnehage og 1. Trinn (forslag fra forelder)
https://docs.google.com/document/d/1HHnmRDzJDsTT5gnu4wCQbk81Y_Mp1dv0WYaVYYGNz1Q/edit?usp=drive_link
Pynte juletrærne med palestinske farger og flagg!
Det nærmer seg jul, men i det hellige land er det lite fred i sikte. Et palestinsk flagg eller hjerte i et juletre kan være en viktig påminnelse for folk om at julens hendelser fant sted i Palestina og at det ikke er fred der i dag og at vi alle bør engasjere oss for å få fred og frihet.
Finn fram røde, svarte, hvite og grønne perler og gjør en koselig aktivitet sammen med barna. La barna ta de med hjem, eller bruk de til å pynte treet i barnehagen - eller begge deler! Det kan være fint for alle palestinere i Norge å se at de tenkes på i juletiden. Og send oppfordringen videre til en annen barnehage!
Mens dere perler kan dere snakke om hva solidaritet er. Her er et forslag: Barn i Palestina har ikke den samme tryggheten som vi har. Når noen har det vanskelig er det viktig å vise at vi står sammen med dem. Det er solidaritet. Vi vil vise barn i Palestina og barn som er i Norge og kommer fra Palestina at vi står sammen med dem. Alle barn har rett til trygghet. Vi kan tegne flagg eller perle flagg og hjerter for å vise at vi ønsker dem den samme tryggheten.
- Om FN-dagen for solidaritet med det palestinske folket (fn.no)
- Artikkel fra barnehageforum om solidaritet
- Om solidaritet i rammeplanen for barnehagen
- Om solidaritet på Min stemme (Kunnskapsdepartementet) (for 1-7 trinn)
- Snakk med dine kollegaer og ledelse om Palestina. Skolene må tørre og ta standpunkt.
- Snakk med dine elever om Palestina. Lærere har et spesielt ansvar for å videreformidle kunnskap om pågående konflikter. Mediebildet er preget av en manglende forståelse for krigen mot Palestina. Her står lærere i en særegen posisjon til å videreformidle kunnskap.
- Konflikten i Palestina er relevant for mange kompetansemål og burde derfor inkluderes i undervisningen
- Ta standpunkt !
- Gå med keffiyeh, t-skjorte eller lignende.
- Heng opp flagg i klasserommet eller på kontoret.
- Lærere kan normalisere det å være solidarisk med Palestina.
Spør etter rettningslinjer / undervisninger
Til: Utdanningsdirektoratet
Emne: Retningslinjer for formidling om krigen i Midtøsten, til elever i den norske skole
OBS: Husk å skrive under med navn, (pluss ev. rolle som lærer, forelder, rektor osv..)
Hei!
Problemstilling
Like etter krigen i Ukraina brøt ut, ble det innført klare råd og retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet til samtlige utdanningsinstitusjoner om å formidle kunnskap til elevene om krigen. Dette med formål om å gi trygghet og tilhørighet blant medelever og lærere, samt skape et rom for at elevene kunne dele sine opplevelser og bekymringer, på en arena utenfor hjemmet.
Vi står nå ovenfor en krigføring i Midtøsten som preger vårt samfunn i stor grad, og dermed også elevene i den norske skole. Det kan tyde på at elevene kan møte fordommer, personlige synspunkt, meninger og krenkende atferd, på bakgrunn av etnisitet.
I Norge i dag, er det 176 000 mennesker med muslimsk bakgrunn, og 1500 mennesker med jødisk bakgrunn. Det vil derfor være svært viktig at alle elever møter en skole som tilrettelegger for kunnskapsformidling, inkludering og åpenhet.
I den norske grunnskolen er det 637 000 elever. Alle disse elevene fikk formidlet kunnskap om krigen i Ukraina etter felles råd og retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet. I dag oppleves det tilfeldig hvilke klasser og skoler som har hatt dialog om krigen i Midtøsten.
Vi ser det som nødvendig og viktig at elevene i norsk skole også får formidlet kunnskap og møter åpenhet, inkludering og trygghet rundt tanker og spørsmål om krigen - på lik måte som de ble møtt da krigen i Ukraina brøt ut.
Vi ber Utdanningsdirektoratet vurdere å:
- Sende ut felles råd og informasjon til alle offentlige og private skoler, om håndtering av formidling om krigen i Midtøsten.
Formål:
- Trygge elevene, forbygge uro, frykt og bekymring.
- Trygge foresatte på at skolen tar opp og formidler kunnskap om krigen i Midtøsten.
- Forebygge utenforskap og ekskludering.
- Forebygge rasisme, krenkende atferd og mobbing.
- Forebygge voldshendelser.
- Gi elevene en opplevelse av å bli sett og hørt.
- Gi elevene en opplevelse av tilhørighet, felleskap og samhold.
- Fremme inkludering og åpenhet.
- Formidle teoretisk kunnskap.
Med vennlig hilsen,
Navn (pluss ev. rolle som lærer, forelder, rektor osv..)
Fra: <foreldre>
Til: <skole>
Emne: Krigen i Midtøsten
Hei,
Denne forespørselen er rettet til skolens ledelse og jeg ønsker med følgende et tilsvar fortløpende.
Problemstilling
På bakgrunn av at det nå er eskalert et betydelig engasjement som preger vårt samfunn i større grad, behøver jeg å få avklart hvordan skolen formidler kunnskap om Midtøsten-konflikten til samtlige elever. Under Russland/Ukraina konflikten ble det innført klare retningslinjer fra utdanningsdirektoratet til samtlige utdanningsinstitusjoner for å formidle korrekt kunnskap til elevene. Dette var deriblant med formål å skape en felles forståelse, gi trygghet og tilhørighet blant medelever og lærere, samt skape et rom for å dele sine opplevelser på en arena utenfor hjemmet.
Vi står nå ovenfor en unektelig krigføring som preger vårt samfunn i stor grad. Det kan tyde på at fordommer, personlige synspunkt og meninger overdøver en felles og godt innarbeidet formidling til elevene som nå i sin tur preger den enkelte.
Jeg ønsker et tilsvar fra dere på følgende;
- Hvordan omtales krigen i midtøsten til elevene?
- Har dere retningslinjer eller innarbeidet en formidlingsmodell som samtlige lærere og øvrige ansatte følger?
- Har personlige synspunkt blitt delt til enkeltelever? I så fall hva er blitt formidlet?
- Har skolen rettet fokus på å trygge elevene samlet og med korrekt informasjon?
- Hva er årsaken til at skolene fikk rettningslinjer for å formidle Ukraina/Russland krigen, men ikke denne krigen?
- Dersom de ovennevnte punktene ikke er kommet opp til diskusjon enda, har skolen nå tenkt å ta en grundig vurdering på dette nå?
Jeg ser frem til å høre fra dere.
Med vennlig hilsen
Presse fagforening for å ta stilling
Til: [ Fagforeningen din ]
Emne: Støtt Palestina og ta avstand fra Israel
Idet jeg skriver dette dør barna i Gaza, og Israels grusomme folkerettsstridige angrep mot Palestinere fortsetter. Jeg, som medlem av [fagforeningen din], er veldig opptatt av hva vi kan gjøre som fagorganiserte. Fagbevegelsen i Norge har en lang historie med å være opptatt av internasjonal solidaritet. Dette er en sak lærere er opptatt av. Vi registrerer at dere ikke går like sterkt ut mot Israels brutale krigforbrytelser mot palestinerne som dere gjorde mot Russlands invasjon av Ukraina. Solidariteten må være like sterk her! Dere kan for eksempel:
- Organisere og innkalle et møte om "Palestina, behov for anerkjennelse og våpenhvile"?
- Ved møtet, vis gjerne den palestinske aktivisten og akademikeren Mahmoud Zwahres oppfordring til fagforeningsfolk om å støtte Palestina.
- Komme med en konkret støtteerklæring, og enda viktigere: en konkret resolusjon om hvilke tiltak som skal tas som fagforening ang. Palestinasaken. Her må streik vurderes.
- Oppmuntre medlemmer til å bruke et palestinsk skjerf (keffiyeh) eller t-skjorte, eller bruk rød-svart-grønne klær for å visuelt vise din støtte.
- Oppfordre medlemmene til å snakke om Palestina med elevene.
- Vær aktive i å støtte Palestina på sosiale medier og ellers i deres offentlige kommunikasjon.
Jeg ser frem til en positiv respons til forespørselen fra fagforeningen.
mvh
mvh